پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم

در نیم قرن گذشته پیشرفت صنایع فلزی مرهون قدم نهادن آلومینیوم در صنایع است و به جرات علاوه بر رشد صعودی و انقلاب در صنایع فلزی به استحکام و زیبایی و کیفیت پروفیل آلومینیوم می توان اشاره کرد.

پروفیل اکستروژن الومینیوم به عنوان یکی از پر مصرف ترین بخش مصارف آلومینیوم به حساب می آید.حال آنکه عمده مصارف پروفیل الومینیوم در صنایع مختلف وجود دارد.

پروفیل آلومینیوم با سطح مقطع مستطیل و مربع از آلیاژهای آلومینیومی سری 6000 ساخته شده است. این پروفیل های آلومینیومی دارای وزن کم و مقاومت به خوردگی بالایی هستند. از دیگر ویژگی های این پروفیل های آلومینیومی می توان به جوش پذیری، برش پذیری و قابلیت ماشین کاری آنها اشاره کرد.

نحوه انتخاب پروفیل آلومینیوم مناسب

– بررسی ضخامت پروفیل آلومینیوم و انتخاب ضخامت مناسب. ضخامت پروفیل آلومینیوم انتخابی باید متناسب با کابرد شما باشد و احتیاجات مسئله از اندازه و ابعاد گرفته تا استحکام و مقاومت را اقناع کند. به عنوان مثال پروفیل آلومینیومی که برای درها و پنجره ها به کار برده‌می‌شود نباید ضخامتی کمتر از 1.2 mm داشته باشد.

– با دقت وضعیت مقطع برش خورده پروفیل آلومینیوم در دو انتها را مشاهده‌ کنید. آلومینیوم می‌بایست روشن و براق باشد. هرچه سطح روشن‌تر باشد نشان دهنده خالص‌تر بودن آلومینیوم به کاربرده‌شده در ساخت پروفیل می‌باشد. در صورتی که سطح مقطع سیاه یا کدر باشد باید از خرید آن صرفنظر کرد. البته در صورتی که سطح مقطع برش‌خورده برای مدتی در برابر هوای آزاد قرار گرفته‌باشد، بر سطح آن لایه‌ای اکسید تشکیل می‌شود که با اندکی ساییدن آن به وسیله سنباده می‌توان به سطح روشن زیر آن دست یافت و از کیفیت پروفیل مود نظر اطمینان خاطر یافت. همچنین ساختار مقطع باید به دور از هرگونه خراش و حباب باشد.

– ضخامت روکش (coating) به کار برده‌شده در پروفیل آلومینیومی نیز با توجه به جنس روکش نباید از مقدار خاصی کمتر باشد. از آن‌جایی که این ضخامت در مقیاس میکرومتر می‌باشد و به سادگی قابل اندازه‌گیری نیست بایستی از ارائه دهنده مسئول در این مورد پرسیده‌شود. در پروفیل‌های آلومینیوم موجود در صنعت بازار این استاندارد رعایت شده‌است.

– بررسی استحکام پروفیل انتخابی. یکی از راحت‌ترین آزمون‌ها برای سنجش استحکام پروفیل انتخابی، برخورد دادن آن با یک پروفیل دیگر است که قبلا استفاده کرده‌ایم یا از استحکام آن به میزان مورد نیاز اطمینان داریم. اگر پروفیل از استحکام مطلوبی برخوردار باشد نباید اثر خاصی بر روی آن بنشیند، در حالی که در صورت ضعیف بودن استحکام پروفیل، شیارهای عمیق و قابل توجهی بر روی آن ایجاد می‌شود.

درباره pishro-alumin

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *